Jamkids–blogi

Muskarivuodet teemojen ja hahmojen ympärillä

Erilaiset teemat ovat tärkeä osa Jamkids-muskareita. Muskarivuosi jakautuu kolmen-neljän viikon teemoihin, jotka pitävät sisällään musiikillisia,  motorisia ja instrumenttikohtaisia tavoitteita. Teemat auttavat jäsentämään muskarivuotta ja kirkastamaan opittavia asioita ja tavoitteita. 

Teemojen avulla keskitytään sovittuihin musiikillisiin tavoitteisiin tarkemmin. Esimerkiksi jos musiikillinen tavoite on korkea-matala -käsiteparin oppiminen, liittyvät useat elementit teemassa tähän asiaan. Lauluissa esiintyy korkeiden ja matalien äänien vaihtelua, musiikkiliikunnassa noustaan varpaille ja kuljetaan kyykyssä, soittotuokioissa näppäillään äärikieliä tai jaetaan bändi mataliin ja korkeisiin soittimiin. Teeman jälkeen lapsi on oppinut asian kuin huomaamatta!

MUSKAREITA ON SUUNNITTELEMASSA ISO JOUKKO MUSIIKIN JA KASVATUKSEN AMMATTILAISIA

Suunnittelemme muskarivuoden etukäteen, usein jo edellisenä keväänä, koko Jamkids-opettajaporukan voimin. Näin saamme käyttöömme isomman määrän osaamista ja ideoita, kuin jos suunnittelua tekisi jokainen opettaja itsekseen. Mietimme suunnittelupalaverissa ensin vuoden kattoteeman, muskarivuoden punaisen langan, jonka jälkeen jaamme lukuvuoden pienempiin teemoihin. Suunnittelemme tarkasti jokaisen teeman musiikilliset tavoitteet ja valitsemme teeman tärkeimmät painopisteet. Esimerkiksi tänä keväänä teemassa numero 5 tärkeinä tavoitteina oli rap-musiikkiin tutustuminen, räpin ja laulun ero, nopea-hidas -käsitepari – ja samalla opittiin myös jätekierrätyksestä. Kaikki mitä teemassa lauloimme, soitimme, liikuimme, loruttelimme tai kuuntelimme liittyi teeman tavoitteisiin. 

TEEMAT HERÄTETÄÄN ELOON JAMKIDS-HAHMOJEN AVULLA

Jamkidsin omat, valloittavat hahmot ovat suuri inspiraation lähde meille opettajille sekä valtava ilon ja innostuksen aihe muskarilaisille. Ne antavat tarinoille ja teemoille visuaalisen ilmeen. Mahtavat tarinat ja niiden sisällä seikkailevat hahmot antavat meille mahdollisuuden luoda lapselle taianomaisen ja turvallisen paikan, jossa opitaan musiikkia lapsilähtöisesti ja leikin avulla. 

Hahmot eivät kuitenkaan ole pelkästään visuaalisia elementtejä, vaan jokainen niistä on kehitetty aina tiettyyn tarpeeseen – opettamaan lapsille tiettyä musiikillista tavoitetta tai edustamaan jotain musiikkityyliä. Esimerkiksi lukuvuoden 2018–2019 aikana omat hahmot olivat oleellinen elementti, kun halusimme tutustuttaa lapsia eri musiikkityyleihin; kantrikenguru Kiti Urban, jazztonttu Karli Parkkeri, rap-pingviini Bio J ja rokkikarhu Mikki Jaggeri saivat nimensä omien musiikkityyliensä kuuluisuuksien ja uranuurtajien mukaan. Näin pääsimme opettamaan musiikkigenrejä ja erilaisia musiikillisia taitoja lapsille näiden visuaalisesti innostavien ja hauskojen hahmojen avulla. Jamkidsin Instagramissa esitellään muuten hahmot tarkemmin kesän aikana!

BÄNDIMUSKARISSA OPITAAN SOITTAMAAN JAMKIDS-HAHMOJEN AVULLA

Teemat sisältävät musiikkigenrejen ja musiikillisten tavoitteiden lisäksi myös instrumenttikohtaisia tavoitteita. Muskarivuoden aikana tutustutaan moniin eri soittimiin ja soittimet jaetaan teemoihin tarkempaa tutustumista varten. Jokaisessa teemassa soitetaan kaikkia soittimia, mutta keskitytään aina tarkemmin yhteen instrumenttiin. Näin lapsi saa paremman kuvan kyseisestä instrumentista ja ehtii myös oppimaan kyseisestä instrumentista tärkeitä asioita. Esimerkiksi neljä viikkoa Lenny Avaruusterrierin kanssa avaruudessa opettaa sähköbassosta paljon enemmän kuin nopea kokeilu pitkin lukuvuotta.

Opittu asia vahvistuu, kun sen yhdistää kuvaan. Lasten mieleen jää hahmoista aivan mielettömästi yksityiskohtia ja tarinallista kerrontaa. Kun tähän tarinaan ja hahmoihin yhdistää musiikillisia ideoita, rytmisiä aihioita tai vaikka kappaleen muotorakenteen, oppii lapsi lähes huomaamatta uusia asioita. 

’Bio J räppää aina A-osan ja laulaa kertosäkeistössä eli B-osassa. Sitten tulee vielä se hypetysosio, mikäs se voisi olla? No kappaleen C-osa.’

Jokainen lapsi muistaa tämän jälkeen, että  Bio J:n kappaleessa on kolme osaa. Musiikin muotorakenne on opittu vaivihkaa ja seuraavassa teemassa nousee esiin huomio: ’Hei ope, onko tässäkin kappaleessa A-ja B-osat?’

Hyvä esimerkki on yksi kaikkien aikojen suosituimmista hahmoista, suomalaisen Stam1na-yhtyeen innoittamana nimensä saanut Harkko Hev1hirvi. Harkko opettaa omaa kappalettaan ‘Harkko-heviä’ ja samalla hevareille ominaista pään heilutusta ylös ja alas – moshausta. Laulussa lauletaan: ’Nyt mun sarvet nousee ylös ja alas, ylös ja alas…’ Samalla kun melodia on ylhäällä Harkon sarvet nostetaan ylös, kun melodia laskee oktaavin alas sarvetkin lasketaan alas. Näin olemme sekä kuulokuvalla että liikkumalla oppineet korkea-matala -käsiteparin. Harkko Hev1hirvi osaa myös ns. ’hevikiljaisun’, jossa lapsi oppii käyttämään ääntään korkealla ja matalalla.

LASTEN ILO JA INNOSTUS ON PALKITSEVAA

Palkitsevinta teemojen ja hahmojen kanssa työskennellessä on lasten palaute. Kun kaudella 2019–2020 Hip Hoppiainen on kiertänyt maailmaa musiikkigenrejä etsien, lapset ovat olleet aivan täysillä mukana tarinassa. Jokainen muskaritunti alkaa kysymyksellä: ’Minne se Hip Hoppiainen tänään menee? Tavataanko me tänään uusi tyyppi?’. Lapsilla on tottakai henkilökohtaiset suosikkihahmot vuoden varrelta, joiden kappaleet osataan ulkoa. Jokaisella hahmolla on nimikkokappale, jonka opettajamme ovat säveltäneet kyseistä hahmoa ja genreä varten. Tänä keväänä hamoista suosituimpia olivat ehdottomasti rokkikarhu Mikki Jaggeri (Skutsirock) ja rap-pingviini Bio J (Roskisräp). Lisää teemoista ja hahmoista voit lukea täältä.

Ensi kauden teemat ja seikkailut ovat jo suunnitteilla – mitäköhän kaudella 2020-2021 tapahtuu ja keitä kaikkia me oikein tavataan..?

Kesäterkuin,

Vilma-ope