Jamkids–blogi

Päivä muskariopettajana – katsaus varhaisiän musiikinopettajan arkeen

Muskariopettajan työhön kuuluu monenlaisia osa-alueita ja pitkän ajan suunnittelulla on suuri merkitys, kun tehdään tavoitteellista työtä viikkoja, kuukausia ja jopa vuosia – kurssista, ryhmästä ja oppilaista riippuen. Kiinnostaako sinua kuulla miltä muskariopettajan päivä näyttää ja mistä se koostuu? Tässä blogissa kerron teille muskariopettajan, eli varhaisiän musiikinopettajan työpäivästä.

Muskariopettajan jokainen päivä on erilainen

Jokainen päivä on hieman erilainen ja työpäiväni aloitusaika riippuu paljon tilanteesta ja päivästä, mutta usein se tapahtuu noin kello yhdeksän ja kymmenen välillä aamulla. Ensimmäisenä avaan työpuhelimen ja sähköpostin, vastailen viesteihin ja hoidan muita työhön liittyviä asioita. Saatan myös tarkistaa illan opetusten tuntisuunnitelmat vielä kertaalleen, jos siihen on tarvetta. (Yhtenä aamuna viikossa opetan myös päiväkotimuskaria, joten silloin suuntaan ensimmäiseksi sinne.)

Muskariopettajan on hallittava usea soitin

Muskariopettajan on hyvä hallita vähintään ”säestystaito” monien instrumenttien (esim. kantele, kitara, piano) kohdalla, ja koska näitä instrumentteja tulee työssä paljon käytettyä, saatan lämmitellä sormia pianon äärellä ja vielä tarkistella jonkun kappaleen säestystä esimerkiksi kitaralla, jos illan tunneilla on suunnitelmissa opetella uusi kappale.

Itse olen koulutukseltani laulupedagogi ja ensisijainen, ”tärkein” instrumenttini on laulu, joten jos siihen vain on aikaa, avaan ääneni – saatan myös intoutua laulamaan jotain laulua/aariaa ja/tai perehdyn lauluoppilaitteni materiaaleihin. Itselläni on aina rennoin olo pitää muskaritunnit, kun ääni toimii ja se on lämmitelty.  Jos joskus tulee lähdettyä opettamaan ns. kylmiltään, oloni ei ole yhtä mukava, eikä ääni tahdo aina myöskään kestää monen tunnin puhumista ja laulamista näissä olosuhteissa.

Muskariopettajan työssä oleellista on suunnitelmien tekeminen ja niissä joustaminen

Tässä kohtaa, kun olen katsonut kyseisen illan asiat kuntoon, suuntaan katseeni pidemmälle: tarkastelen tulevia päiviä ja viikkoja, ryhmä kerrallaan. Saatan esimerkiksi suunnitella, mitä saman päivän ryhmät tekevät tulevina viikkoina ja mikä on pedagoginen tavoitteeni teeman aikana ja sen loppua kohti. Joskus myös mietin ennen seuraavan teeman alkua joitakin pieniä musiikillisia/pedagogisia päämääriä, joita haluaisin yrittää toteuttaa seuraavassa teemassa, päätavoitteen ohella.

Jotkut tavoitteista koskevat koko ryhmää, jotkut taas yhtä muskarilaista, suuri osa myös minua itseäni muskariopettajana, pedagogina ja muusikkona. Lisäksi täydentelen ja tarkistelen tulevien päivien ja viikkojen tuntisuunnitelmia.

Aina kaikkiin asioihin ei tule ideoita viikkoja – tai edes päiviä – ennen: joskus saattaa olla, että idea jonkun asian/kappaleen toteutukseen tulee vasta samana päivänä. Tai sitten saatan lennosta vaihtaa toteutustapaa, jos huomaan, ettei joku asia ota tuulta alleen.

Opettajan täytyy siis olla mukautuva ja valmis tarvittaessa joustamaan tuntisuunnitelmastaan. Lisäksi, vaikka opetussisältö saattaa olla ryhmien välillä lähes sama, toteutustapa voi olla ryhmästä riippuen aivan erilainen.

Täältä voit lukea Helsingin yliopiston tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan lapsen muskaritoiminta tukee kielellistä kehitystä. Ja täältä kolleegani Elina-open blogikirjotuksen siitä miten vauvamuskari tukee lapsen kehitystä ylipäätään.

Muskariopettajan iltoja säestää usein pienten lasten nauru ja oppimisen ilo

Vapaahetken vietettyäni on aika lähteä illan opetuksiin. Opetuspisteestä riippuen joko roudaan soittimet ym. luokkaan tai sitten vain asettelen paikoilleen. Hetken varaan myös soittimien virittämiseen ja luokkatilan järjestelyyn. Sitten onkin aika päästää oppilaat sisään!

Illan aikana muskariopen ohjelmassa voi olla esim. 1-vuotiaiden muskari, 2–3-vuotiaiden muskari ja kaksi bändimuskaria tai sitten 2–3-vuotiaiden muskari, bändimuskari, Musiikkikoulu Demon soitinstarttiryhmä ja sitten vielä lauluoppilas.

Siinä se ilta sitten vierähtääkin: soittoa, laulua, rytmiä, lorua, leikkiä, tanssia ja humppaa, pumppaa, kuningasjumppaa! Opetusten päätyttyä puhdistan soittimet, roudaan tavarat paikoilleen, siistin luokan ja lähden kotia kohti. Kotimatkalla usein vielä tarkistan, että olen merkannut kaikkien läsnäolot ja tsekkaan viimeisen kerran sähköpostit ennen työpuhelimen laittamista äänettömälle.

Jokainen päivä voi ajankäytöllisesti muotoutua hyvinkin erilaiseksi, aina tarpeen mukaan. Periaatteessa päärunko on kuitenkin jokseenkin samanlainen useimpina päivinä.

Työ on myös liikkuvaa, sillä Jamkidsillä opetuspisteitä on useampi. Tylsäksi ei siis muskariopettajan työ käy!

Jamkidsissä muskariopettajamme ovat monipuolisia musiikin ja kasvatuksen osaajia. Joukosta löytyy niin kokemusta kuin nuoruuden intoa reippaalla ja energisellä otteella! Voit tutustua täältä kaikkiin meidän muskariopettajiimme tarkemmin.

Terkuin Katarina-ope