Jamkids–blogi

Vanhemmat muskarissa – onko pakko laulaa?

Musiikkileikkikoulu eli tuttavallisemmin muskari on vanhemman ja lapsen rakastettu yhteinen harrastus. Myös Jamkids-muskareissa vanhempi osallistuu lapsen muskariharrastukseen kaikissa 0–3-vuotiaiden lasten ryhmissä.

Muskarin tutkituista hyvinvointivaikutuksista sekä monipuolisista positiivisista vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen puhutaan onneksi jo paljon. Siitä huolimatta kynnys lähteä lapsen kanssa muskariin voi tuntua suurelta – ehkäpä omista koulun musiikkitunneista on jäänyt negatiivisia muistoja. Vanhempi saattaa kokea olevansa osaamaton musiikin saralla tai oman äänen sopivan korkeintaan suihkussa laulamiseen. Mikäli kuulut tähän porukkaan niin ei hätää, muskari nimittäin kuuluu ihan kaikille!

Perustaitoja kehittävää ja tavoitteellista toimintaa, jonka keskiössä ovat leikki ja elämyksellisyys

Jamkids Musiikkikoulu on taiteen perusopetusta antava musiikkikoulu, ja näin ollen opetus suunnitellaan Opetushallituksen laatiman opetussuunnitelman mukaisesti. Muskari on siis toden totta tavoitteellista toimintaa, harjoitellaanhan muskarissa musiikin perustaitoja laulaen, liikkuen, lorutellen, improvisoiden, kuunnellen ja tietenkin soittaen. Kuitenkin muskarin tavoitteena on ennen kaikkea rakkauden sytyttäminen musiikkiin sekä hauskanpitäminen musiikin keinoin. Kaiken keskiössä ovat leikki ja elämyksellisyys, joiden kautta musiikin perustaitojen oppiminen tapahtuu kuin huomaamatta niin lapsella kuin vanhemmallakin. On hyvä muistaa, että kuten lapselta, ei myöskään vanhemmalta vaadita aiempaa musiikkitaustaa muskariin osallistumisen edellytyksenä.

Lisää muskareidemme tavoitteista voit lukea täältä.

Muskari on vanhemman ja lapsen yhteistä aikaa

Kehotan työssäni vanhempia ajattelemaan muskarin lapsen ja vanhemman yhteisenä laatuaikana. Muskari on loistava mahdollisuus päästä tekemään asioita yhdessä hektisen arjen keskellä. Muskarissa vanhempi pääsee ohjatun toiminnan kautta sukeltamaan lapsen maailmaan ja jakamaan yhteisiä ilon hetkiä – läheisyyttä ja hellyyttä unohtamatta. Muskari onkin loistava paikka parantaa lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta.

Yhtä tärkeitä muskarin tavoitteita musiikillisten perustaitojen kehittymisen lisäksi ovat lapsen itsetunnon tukeminen, yhdessä vanhemman kanssa onnistuminen sekä lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen vahvistaminen. Vaikka aikuinen on muskaritunneilla aktiivinen toimija, on lapsi kuitenkin toiminnan suurin tähti, jota vanhempi pääsee tukemaan ja kannustamaan. Mikäli muskariin tulo jännittää vanhempaa enemmän kuin lasta, tämä voi olla huojentava tieto – muskarissa saat olla ensisijaisesti lasta varten.

Ilmoittaudu mukaan tai kysy lisää!

Muskarissa lapsi oppii toimimaan yhdessä muiden kanssa

Muskarissa harjoitellaan pienestä pitäen yhdessä toisten kanssa toimimista, yhteisiä sääntöjä sekä opetuksen seuraamista. Musiikki tukee ja kehittää tarkkaavaisuuden säätelyä, joten muskari on erityisen hyvä paikka näiden edellä mainittujen asioiden harjoittelulle. Vanhemmalla onkin muskarissa tärkeä rooli tukea lasta hänen tunne- ja tarkkaavuuden säätelyn vielä kehittyessä. Muskarissa voi tulla tilanteita, joissa oman vuoron odotus, soittimen poisvienti tai leikin loppuminen harmittaa, riehumisjalka vipattaa tai kaikki vaan kiukuttaa. Nämä ovat muskarissa normaaleita ja sallittuja tuntemuksia, joita ei tarvitse säikähtää.

Näiden tunteiden ja tilanteiden käsittelyssä vanhempi on kultaakin kalliimpi tuki. Käsitellyn tilanteen jälkeen muskaritouhutkin yleensä maistuvat taas! Muskariopettajan johdolla yhteisten pelisääntöjen harjoittelu on luontevaa niin vanhemmalle kuin lapsellekin ja tämä kehittää lapsen vuorovaikutustaitoja myös tulevaisuuden sosiaalisia tilanteita ajatellen.

Vanhemman läsnäolo muskarissa on tärkeää, mutta pitääkö siellä laulaa?

Kuten sanottu, vanhempi on muskarissa monin tavoin tärkeä. Moni vanhempi kuitenkin pohtii, ”Onkohan siellä pakko laulaa?”. Kysymyksen sattuessa kohdalleni kehotan vanhempia pohtimaan, ”Miksi ei?”. Aivotutkija ja professori Minna Huotilaista lainatakseni, ”Laulajan tai vanhempien ei tarvitse miettiä, osaavatko he valita oikeanlaisia lauluja eikä edes osata laulaa nuotilleen. Riittää että lauletaan.”

Jo kohdussa kehittyvä vauva alkaa reagoida ympäristönsä ääniin raskausviikoilla 24 ja 25. Näin pienokainen alkaa jo kohdussa tunnistaa esimerkiksi äidin puhe- ja lauluäänen. Vastasyntynyt vauva kuuntelee mieluiten äitinsä ääntä ja laulua ja tunnistaa kappaleita, joita äiti on laulanut raskausaikana. Erityisesti äidin rauhallinen puheääni ja laulu ovatkin vastasyntyneelle vauvalle tärkeitä rauhoittumisen välineitä. Pienestä asti lapselle laulaminen vahvistaa kiintymyssuhdetta myös muiden läheisten ihmisten ja vauvan välillä. Laulaminen lisää luottamuksen ja turvallisuuden tunnetta lapsen ja aikuisen välillä riippumatta siitä, minkälainen ääni vanhemmalla on ja laulaako hän vireessä.

Yhdessä laulaminen kehittää kielellisiä taitoja ja sanavarastoa, parantaa mielialaa ja luo yhteisöllisyyden tunnetta. Muskarissa on matala kynnys liittyä mukaan laulamaan. Siispä, miksi ei?

Lisää muskarin ja laulamisen vaikutuksesta lapsen kasvuun ja kehitykseen eri ikäkausilla voit lukea täältä.

Muskari opettajan näkökulmasta

Mielestäni yksi muskarin parhaimpia puolia on se, että joukko ihmisiä saapuu yhdessä nauttimaan musiikin riemusta. Jokaisella on oma uniikki tapansa olla osana ryhmää, ja haluan painottaa, että jokaisen tapa on hyvä. Muskarissa ei kenenkään tarvitse tehdä mitään mikä ei itsestä hyvältä tunnu, myöskään laulaa.

Muskari on sekä lapselle että vanhemmalle turvallinen tila, jossa saa olla juuri niin kuin mukavalta tuntuu. Lapselle tärkeintä on, että hän pääsee pitämään hauskaa musiikin parissa oman rakkaan aikuisen kanssa. Lopuksi haluan vielä todeta, että laulamisesta tai laulamattomuudesta ei muskariin tullessa tarvitse stressata. Pääasia on, että tulet ja olet. Nuotin vieressä on ehdottomasti tilaa myös muskarissa!

Lämpimästi tervetuloa jammailemaan Jamkids-muskareihin juuri sellaisena kuin olet.

Rakkain terveisin,

Reeta-ope

Ilmoittaudu mukaan tai kysy lisää!